strona www jak robić

Strona dla kandydatów na asystenta

Na tej stronie pokażę Ci po kolei co należy robić żeby dodać wpis. Ta strona jest kompatybilna z Procedurą WWW 1 i Procedurą WWW 2. Cały tekst jest podzielony na te dwie grupy. Realizuj założenia po kolei. Postępy przesuwaj na tablicy Kanban w Todoist.

Mój artykuł w którym stosuję wszystkie wytyczne znajdziesz tu:

Rysunek architektoniczny – artykuł wzorcowy

Procedura WWW 1

1. ustalasz ze mną 3 tematy artykułów

Te 3 tematy muszą spełniać te wymagania:

  • muszą być przydatne czytelnikowi (Nie ma nic gorszego niż pisanie artykułów nikomu nie potrzebnych) Ja sprawdzam w narzędziach analitycznych ile jest miesięcznych wyszukań na daną frazę. Jeżeli jest poniżej 100 w ogóle nie bawimy się w takie rzeczy.
  • musi rozwiązywać jego problem – kiedy ktoś szuka czegoś w Internecie to ma jakiś problem – artykuł musi go rozwiązywać.
  • musi odpowiadać na jego pytania – trzeba zastanowić się co będzie wpisywał w wyszukiwarkę Internauta. Najczęściej droga jest taka: ktoś wpisuj “kurs rysunku” – dostaje wyniki z całej Polski, potem zawęża “kurs rysunku w warszawie”- wtedy orientuje się, że nie wie jaki wybrać. Wtedy zaczyna wpisywać pełne pytania “Jaki kurs rysunku wybrać” “jaki jest najlepszy kurs rysunku na architekturę w Warszawie”  – i to te pytania muszą być w artykule!

Kiedy ustalimy trzy artykuły ja wpisuję je na tablicę Kanban w Todoist a ty przesuwasz okienko z pisanym artykułem coraz  dalej : 300,600,900 wyrazów. Kiedy zrealizujesz wszystko z Procedury WWW I przesuwasz okienko do kolumny Procedura WWW I a potem przechodzisz do 1200, 1500, wyrazów itd.

 

2. logujesz się do wordpressa

Do WordPressa logujesz się zawsze poprzez dodanie wp-admin na końcu. Przykłady:

  1. Domin Warszawa to : www.domin-warszawa.pl/wp-admin
  2. Dominek to: www.dominek.pl/wp-admin
  3. Matura.org to: www.matura.org/wp-admin

Oczywiście zalogujesz się tylko tam gdzie masz założone przeze mnie konto 🙂

okno logowania do wordpressa

Po wpisaniu wp-admin, przeniesiesz się do takiego okna:

logowanie do wordpressa

Jak widzisz możesz użyć dwóch loginów – Loginu lub maila. Podanego podczas rejestracji. Hasło zawsze jest to samo. Jeżeli je zapomnisz zawsze możesz je zmienić.

Kokpit/dashboard po zalogowaniu

Tak wyglądać będzie Twój kokpit/dashboard po zalogowaniu

kokpit Twojego wordpressa

Wpisy – to tu jest lista Twoich wpisów. Tu możesz je edytować i tworzyć nowe.

Komentarze – masz taką możliwość ale tego nie dotykaj. Otóż jest cos takiego w Internecie co sie nazywa bot-y. Są to programy, które odwiedzają strony www. Dobre i pożądane boty to te od Googla. Złe boty to te które chcą wpakować w stronę złośliwe oprogramowanie. Czasami są tak zakamuflowane, że osoba bez wiedzy o tym łatwo da się nabrać. Ja sam będę kasował komentarze lub je zatwierdzał.

Profil – możesz tu sie spersonalizować – jak Ci się chce.

Wciskasz utwórz wpis

Kolejnym krokiem jest utworzenie wpisu. Wpis to taka strona www tylko , że nazywa się w WordPressie “Wpis”

Twój wpis musi mieć krótką zwięzłą nazwę, którą od teraz będziemy nazywali  “Słowem kluczowym” Słowo kluczowe powinno mieć 1-3 wyrazy. Czasami może być 4-5 ale rzadko.

Słowo kluczowe ma kompletnie oddawać ideę strony.

Przykład słowa kluczowego:

“mechanika” – słowo króciutkie i o bardzo szerokim znaczeniu. Za szerokie bo może się wyświetlać komuś kto poszukuje “mechanika samochodowa”. Ten typ słowa kluczowego nazywa się “short tail” – krótki ogon

“mechanika budowli” – to już lepiej – bo tu wejdą osoby które dostaną wiedzę której szukają

“mechanika budowli dla architektów” – to jest “long tail” – długi ogon – bardzo precyzyjnie określa co jest na stronie i dla kogo

Wpisujesz to słowo kluczowe w “Tytuł strony” W moim przykładzie jest to “Rysunek architektoniczny”. 

Poniżej WordPress pokazuje bezpośredni odnośnik. To będzie adres www Twojego wpisu. Jeżeli WordPress doda numerek 2 lub wyższy to znaczy, że taka strona już istnieje. Wtedy skontaktuj się ze mną. Musimy to zmienić.

Zapisz szkic – po ustawieniu tytułu strony, wciśnij zapisz szkic. Od tej pory Twoja strona już jest w serwisie ale nie jest widoczna. Jak dopiszesz 300 wyrazów (wtyczka YOAST to policzy – jest niżej) to wtedy wciśniesz – opublikuj.

Opublikuj – kiedy to wciśniesz to Twoja strona będzie widoczna już w sieci. Robisz to dopiero po stworzeniu 300 wyrazów. Kiedy osiągniesz 300 wyrazów przechodzisz też do Todoist i przesuwasz swój artykuł na tablicy Kanban do kolumny 300 wyrazów.

publikowanie szkicu w wordpressie

wtyczka yoast + dwie bardzo ważne kwestie

Teraz zescrolluj wpis do miejsca gdzie zobaczysz napis YOAST.

Czerwona Gęba SEO

Fraza kluczowa

Podgląd jako

Tytuł – tu jest podgląd – niżej w sekcji Tytuł SEO nadajesz Tytuł

Meta Opis – Meta Desription – podgląd – tu w czasie edycji na bieżąco możesz podglądać jak zmienia się edytowany tekst

Tytuł SEO – okno edycji tytułu SEO – najważniejsza część strony wpisu!

Opis – Meta Opis – Meta Description – tu edytujesz opis Meta. 

Analiza SEO – tu podglądasz sugestie wtyczki YOAST co należy zrobić żeby wpis był dobry pod kątem wyświetlalności i pozycjonowania

Wypełnianie YOAST 1

Dodawanie Obrazka wyróżniającego

Przygotowanie obrazka wyróżniającego zacznij od zainstalowania PhotoScape – to jest darmowy program do szybkiej edycji zdjęć.

Poniżej masz kompletny poradnik jak wyedytować zdjęcie.

Nazwa zdjęcia będzie taka sama jak fraza kluczowa. Takim sam będzie atrybut “alt”.

Kiedy wiesz jaką masz frazę kluczową, czyli o czym jest strona – takie dobierasz zdjęcie. Niżej będzie poradnik jak dbać o prawa autorskie.

Jak dbać o prawa autorskie zdjęć i obrazków

Bezwzględnie przestrzegamy praw autorskich do zdjęć!

Bezpieczne źródła zdjęć:

  • Dominowe (łącznie z filiami) – rysunki i skany – do nich mamy prawa autorskie
  • Twoje własne – jeżeli je użyjesz to znaczy, że zgadzasz się na ich publikację
  • PixabayPexels, Unsplash, Canva – tu możesz dowolnie grzebać
  • Wikipedia  – tak, ale … trzeba poczytać jaką atrybucję ma dane zdjęcie lub obraz – będzie o tym niżej

Czego nie wolno wykorzystywać:

  1. Zdjęć wyszukanych z google grafika (poza zdjęciami z Wikipedii)
  2. Zdjęć znajomych, kolegów, rodziny  itd. – nawet jeżeli się zgodzą. (Jedynym wyjątkiem jest sytuacja w której osobiście na mój adres e-mail napiszą że wyrażają zgodę)
  3. Zdjęć z innych stron internetowych

Używanie zdjęć z wikipedii

Strona www – poradnik dla kandydata na asystenta

Strona www, którą będziesz pisał jest niezwykle ważna dla pozyskania nowych kursantów. Nowy kursant = praca dla Ciebie.

I teraz zobacz co napisałem wyżej. Krótkie zwięzłe zdania. Staraj się by pojedyncze zdanie nie przekraczało 13 wyrazów. Nie stosuj zdań wielokrotnie złożonych. Owszem może Ci wyjść zdanie dłuższe ale niech będzie to rzadkością. Nie stosuj “izmów” i skomplikowanego nazewnictwa w sytuacji w której można dane słowo zastąpić czymś prostszym. 

Miej świadomość do kogo piszesz. Kto jest odbiorcą Twojego tekstu. I wchodź w jego buty. Jeżeli zastosujesz słowa lub związek frazeologiczny który jest żargonem branżowym – wyjaśniaj.

“wchodzić w buty” – w marketingu “patrzeć oczami” odbiorcy – usługi czy tekstu. Jeżeli wyjaśnienie jest banalne to specjalista nie będzie miał Ci tego za złe a początkujący będzie rozumiał Twój tekst.

Ten tekst wiem, że piszę tylko i wyłącznie do osób, które mają 17-25 lat. Mają średnie wykształcenie i są w miarę inteligentne. Pisząc ten tekst staram  się czytać go co pewien czas tak jak by to czytał kandydat na asystenta.

I ten akapit już pomału zaczyna robić się za długi.

Check lista początku każdego wpisu

Teraz zastosuję zabieg, który Ty stosuj często – punktatory. One bardzo ładnie rozbijają tekst.

Kiedy zaczynasz nowy wpis zawsze musisz ustawić:

  • Ustal słowo kluczowe nr.1 dla danego tekstu – związane z tematem artykułu
  • Niech adres strony zawiera słowo kluczowe – tego adresu nigdy się nie zmienia!
  • Ustal tytuł wpisu (to jest co w wynikach wyszukiwania pojawia się na niebiesko) – słowo kluczowe musi być pierwsze od lewej strony
  • Wymyśl opis Meta – on nie pozycjonuje ale zachęca do wejścia
  • Ustal obrazek wyróżniający – tytuł obrazka musi zawierać słowo kluczowe – obrazek dłuższy bok ma mieć nie większy niż 1200 pix, format zawsze jpg
  • Ustaw tekst alternatywny dokładnie taki sam jak tytuł obrazka
  • Zastosuj “Above the fold” – wyjaśnię to niżej
  • W pierwszym akapicie opisz dokładnie o czym będzie na stronie ale tak żeby ktoś chciał przeczytać a nie tylko zescrollować

pomysły na artykuły

Wyliczanka 

To wszystkie te artykuły, które zaczynają się liczbą. Np.:

“11 porad jak lepiej radzić sobie z ołówkiem”

“7 najlepszych wieżowców Warszawy”

“13 sekretów egzaminu na architekturę”

Zwróć uwagę, że podałem tylko liczby nieparzyste i liczby pierwsze. Wg badań wykonanych przez Moz – liczby nieparzyste i pierwsze lepiej się klikają. Nie przesadzaj jednak z ich wysokością. 51 to też liczba nieparzysta i pierwsza ale jak podasz “51 trików rysunkowych” to przestraszysz ich wielkością.

how to`s – czyli jak zrobić

Ten typ artykułów też jest bardzo chwytliwy. 

Tu przy okazji podkreślę – chwytliwy nie może oznaczać manipulacji i okłamywania. W internecie nie okłamujemy odbiorcy! Jeżeli czegoś nie jesteś pewien – nie pisz o tym.

How To`sy są niezwykle mocne. Teraz internauci wpisują zapytanie pełnym zdaniem. Początkiem takich artykułów jest “Jak narysować …” Więc możesz napisać artykuły takie jak:

Jednocześnie zwróć uwagę że od razu podpiąłem linki wewnętrzne do artykułów tu na domin.pl

Linki wewnętrzne są bardzo ważne!

above the fold

above the fold

Masz tylko ułamki sekund żeby zainteresować odbiorcę. Musisz zdecydować się na jeden nagłówek i 2-3 zdania, po przeczytaniu których odbiorca zdecyduje się na przejście w dół strony. Above the fold – wzięło się z gazet. Kiedy leżały jedne na drugich wystawała tylko połowa nad zagięciem. To ona miała zdecydować o tym, że ktoś kupi dany tytuł.

lead-zajawka-streszczenie

Po Above The Fold. Zastosuj “zajawkę” zwaną też leadem. W nim strzeszczasz artykuł.  Kiedyś w tradycyjnym dziennikarstwie stosowało się piramidę. U góry lało się wodę a z każdym akapitem dawało się coraz więcej “mięska”. W internecie jest odwrotnie (Inverted Pyramid) – jeżeli nie dasz tego co szuka internauta to Ci wyjdzie zer strony. Jest kilka trików które Ci pomogą.

Luka informacyjna

Ta metoda jest najczęściej stosowana. Wchodzę teraz na onet.pl i od razu widzę luki informacyjne:

  • Skandaliczne słowa ambasadora mundialu – Zobacz natychmiast zdajemy sobie sprawę, że nie wiemy o co chodzi? I już leci klik
  • Brutalne zabójstwo byłej partnerki – Czyjej partnerki? Jakie zabójstwo? Jak bardzo brutalne? – Nic nie wiesz! Pod tym hasłem może kryć się wszystko

 

PAS Formula

Oburzenie

  • Elon Musk sugeruje oddanie Krymu Rosji – Tu wiemy od razu wszystko. Tu piszący generuje inny schemat. W Polsce takie słowa wywołają wściekłość. W USA – nie.  Piszący ten artykuł zadziałał silnymi emocjami. To się zawsze sprawdza. Tu nie mógł zastosować luki informacyjnej bo artykuł “Skandaliczne słowa Muska” będzie miał inna klikalność.
Zobacz jak kontrowersyjnie brzmiałby ten artykuł:

Czy to prawda, że dziekan architektury bierze łapówkę za dostanie się na studia ?!!!

Ten artykuł byłby bardzo cwany. Bo ludzie sobie dopowiedzą – pewnie chodzi o WAPW ale tu nie ma takiego określenia. I prawnie można tak napisać. Co więcej wszystko zmienia tu forma zdania. Nie jest to zdanie oznajmujące tylko jest to pytanie. A w artykule dowiemy się, że egzamin jest czysty i nikt żadnych łapówek nie bierze. 😉

 

Lęk, strach

  • Zmierzamy prosto do piekła – grzmi przewodniczący ONZ – ja już się boję. Wydawało mi się że artykuł będzie o wojnie w Ukrainie. O groźbie użycia broni atomowej. Wchodzę i … chodziło o lokalne problemy z upałem. Zanim się zorientowałem, że mnie to nie interesuje artykuł zaliczył 47 sekund  bycia w nim.

Zakazana, tajna wiedza

  • Wystarczy jedna szklanka a Twoje zdrowie znacząco się poprawi – za chwilę pewnie odkryję tajemną wiedzę dzięki której będę zdrowszy. Wchodzę i … jest sok z buraka. No cóż nie tym razem. Ale spędzam trochę czasu na tym artykule – czytam go jakieś 2 minuty. Potem mi się nudzi i … przeklikuję do innego artykułu. A ktoś kto go pisał wiedział gdzie znudzi mi się artykuł i podsunął mi link na który znów dałem się nabrać. Podetknięcie artykułu może wyglądać tak :

Triki w zdawaniu na architekturę które pomogły mi zająć I miejsce!

mamy tu : lukę informacyjną, tajną wiedzę

Przykładowa strona którą zrobiłem z wykorzystaniem tego poradnika

architektura wpisu

Nagłówki w formie pytań – tak jakbyś szukał informacji

Lejek + buyers journey

Stosuj punktatory, wyliczenia i pogrubienia

Żeby tekst nie był nudny stosuj pogrubienia.

Chociażby takie jak to przed chwilą. Pogrubienia stosuj na wyrażeniach, frazach czy związkach frazeologicznych które są ważne i na które chcesz zwrócić uwagę. Mniej użytkownikowi a bardziej Googlowi. Dajesz wtedy sygnał że na tych frazach zależy Ci bardziej. Podsumowując – pogrubienia stosuj  na:

  • frazach kluczowych, które chcesz pokazać Googlowi
  • frazach charakterystycznych dla treści wpisu
  • frazach i związkach frazeologicznych wzmacniających pozytywne podejście do artykułu.

Przykład:

“W swoich poszukiwaniach architektonicznych spotkasz się ze słowem kanelowanie. Zapamiętaj to słowo ponieważ pojawi się historii architektury wielokrotnie”

Pogrubienia stosuj z umiarem aż do momentu kiedy dodanie jeszcze jednego znacząco utrudniłoby czytanie tekstu.

Punktatory i wyliczenia (H3)

Jak widzisz ten akapit przedzieliłem nagłówkiem H3. A to dlatego żeby nie robić ściany tekstu. Ważne jest żeby tekst był optycznie ciekawy. Wyżej zastosowałem już punktatory kropkowe. Punktatory mogą też być liczbowe. Przykład:

Urozmaicenia tekstu które stosuj na swoich stronach WWW:

  1. Punktatory liczbowe
  2. Punktatory kropkowe
  3. Pogrubienia
  4. Krótkie akapity
  5. Tekst niewyjustowany
  6. Przedzielanie nagłówkami które zapowiadają akapit
  7. Zdania w nowej linijce

Ćwiczenia pisarskie

Pisanie do internetu to nie działalność pisarska a bardziej marketingowo sprzedażowa. Na pewno przyda Ci się w życiu zawodowym. Poniżej przedstawiam kilka najważniejszych chwytów które spowodują, że Twój tekst będzie lepszy.

Hemingway – “Be like Hemingway” – uznaje się że pisarswto Hemingwaya operuje najłatwiejszym językiem. Stosował krótkie zdania i bez skomplikowanego słownictwa. Przykłady zamiast “pejoratywny” daj “niekorzystny”. Zamiast “egzystencja” daj “warunki życia”. Raczej nie stosuj zdań wielokrotnie złożonych.

Różnicuj długości zdań – Jeżeli podczas pisania będziesz dawał zdania o stałej długości to uśpisz czytelnika. Nie o to przecież chodzi. Niech twój czytelnik będzie aktywny. Przeanalizuj ten akapit. Dałem tu właśnie przykład różnej długości zdań.

Maluj obraz w głowie czytelnika – Porównaj te dwa zdania :

  • Narysuj teraz szkic średniowiecznej bramy.
  • Weź ostro zatemperowany ołówek. Narysuj gotycką, ostrołukową bramę wykonaną z kremowego wapienia. Niech kontrastuje z ciężką, masywną i brawie brunatną cegłą.

Odwołuj się do zmysłów – Jakie mamy zmysły : węch, wzrok, dotyk, słuch. Kiedy piszesz jakiś fragment możesz z nich skorzystać:

“Wtedy na plenerze było wyjątkowo gorąco. Wiesz takie wibrujące powietrze, zapach lipy rozchodzący się po okolicy. I chęć napicia się wody z lodówki. Takiej co to po wyjęciu której po paru sekundach pojawia się mgiełka na butelce a jeszcze chwilę potem duże krople niby rosy. Do willi było dość daleko. Stłoczyliśmy się w autobusie ocierając się teczkami rysunkowymi. Kiedy dotarliśmy na miejsce głośno krzyknąłem “Wow!” Villa Savoye stała przed nami. Teraz dopiero zobaczyłem jak białe smukłe słupy unoszą ciężką bryłę pierwszego piętra. Całość jakby unosiła się w powietrzu”  – ten tekst wymyśliłem na bieżąco teraz tu dla tego wpisu. 

Pisz w I osobie liczby pojedynczej – Czyli pisz jako Ty! Tak narracja jest najbezpieczniejsza. Nikt nie może Ci zarzucić niezgodności z zasadami bo ten tekst jest Twoim światopoglądem i Twoim patrzeniem na świat.

a czego nie stosować:

  • nie stosuj bezokoliczników (mieć , być  itd. “Trzeba to wytłumaczyć” – lepiej “Pozwól, ż Ci to wytłumaczę” 
  • nie stosuj mowy encyklopedycznej 
  • nie stosuj strony biernej (teczki rysunkowe zostały położone, na grupie ustalono zasady)

Działaj emocjami – miej swój własny styl. Język internetu to bardzo często język potoczny. 

“Nie no wkurwiłem się. Jakaś pinda zamieszcza w internecie przemalowane akwarelki z dominowej publikacji a podpisuje, że zrobiła to w plenerze. Osrałbym to ale ona w ten sposób reklamuje swoje kursiki. Nóż w kieszeni się otwiera”

Jak widzisz napisałem coś co było naprawdę i wkurzyło mnie. Wyraźnie wyczuwa się zabarwienie emocjonalne. Inny przykład:

“Nie mogłem już dłużej spać w samochodzie. Kiedy tylko słońce wstało, wstałem i ja. I wtedy ją dostrzegłem. Wieża katedry w Strasburgu unosiła się nad porannymi mgłami. Szybko pobiegłem na najbliższe wzgórze żeby widzieć lepiej. Nad bezkresnymi rządkami winnic wyraźnie rysowała się sylweta katedry. Czułem jak szybciej bije mi serce. Chciałem wszystkich obudzić i podzielić się tym co widzę”

To są autentyczne opisy tego co czułem i doświadczałem. Nie wymyślałem tylko pisałem co siedziało we mnie. Takie coś czyta się lepiej niż:

“Katedra w Starsburgu. Gotycki przykład obiektu gdzie zastosowano gotyk płomienisty. Budowano ją w latach 1176–1439, Pierwotnie miała mieć dwie wieże jednak drugiej nigdy nie ukończono”

To jest taki wpis encyklopedyczny. I czasami trzeba podać suche fakty.  Ale niech Twój wpis nie będzie tylko definicją z książki. Broń boże nie dawaj też copy-paste z innych stron.

Poza tym :

W swoim tekście najczęściej zwracaj się do czytelnika na Ty

W Internecie piszemy jakbyś miał przed sobą konkretnego człowieka. Przyjęło się również, że stosujemy rodzaj męski.

Popatrz też, że dla urozmaicenia tekstu dałem “cytowanie” jako oddzielny motyw graficzny.

kreatywnie stosuj słowa kluczowe

Linkowanie wewnętrzne, zewnętrzne i anchor text

Torowanie umysłu

Każdy wpis niech ma karuzelę kursów

darmowa akwarela + darmoy domin

Sposób na scorllersów

poproś o udostępnienie lub zalinkowanie

Każdy artykuł kończ prośbę o:

  • udostępnienie na Fb
  • zalinkowaniem na blogu lub stronie www czytającego
  • zostawieniem komentarza

Dlaczego to takie ważne w kolejnych punktatorach wyjaśniam punktatory wyżej:

  • Udostępnienie na Fb powoduje że zwiększa się ruch w witrynie – jest szansa, że złapiesz osobę którą później będziesz uczył
  • Link z czyjegoś bloga lub strony www ma gigantyczną moc pozycjonerską, to jest na wagę złota! (Dobrze by było gdybyś linkował z własnego bloga, a jak nie masz to załóż – Blog na Wordpresie -link nie masz strony załóż ją sobie na WIX – jest za darmo: Darmowa strona na WIX
  • Jednym z najważniejszych czynników rankingowych jest świeżość wpisu. Za każdym razem kiedy ktoś doda komentarz Google uznaje że strona jest świeża. Poza tym jeżeli ktoś chce zostawić komentarz to Google uznaje, że dana strona jest wartościowa.

14 podstron do których linkujesz w ramach 14 cornerstone

Jeżeli piszesz na stronie domin-warszawa.pl to robisz linki wewnętrzne z następującymi anchorami. Pod każdym anchorem jest podpięty link do właściwej podstrony.

  1. Nauka rysunku
  2. Kurs rysunku
  3.  Szkoła rysunku
  4. Kurs na ASP
  5. Kurs na architekturę
  6. Wakacyjny kurs rysunku
  7. Rysunek dla dzieci
  8. Historia sztuki
  9. Kurs malarstwa
  10. Kurs rysunku w ferie
  11. Lekcje rysunku
  12. Kurs artystyczny 
  13. Digital-Painting
  14. Rysunek od podstaw 

20 najważniejszych stron do których linkujemy anchorami

Poniżej masz listę 20 dopracowanych podstron na których zależy mi najbardziej. Są one na różnych portalach.

  1. Darmowy kurs rysunku on-line na platformie Video
  2. Jak narysować psa – poradnik kompletny
  3.  Rysunek ołówkiem – mnóstwo oszałamiających przykładów
  4. Darmowe lekcje rysunku – darmowe a do tego krok po kroku 
  5. Jak dostać się na architekturę – porady osoby która zajęła I miejsce
Shopping Cart
Facebook
Total
0
pl_PLPolish