Zeszyt z HAP – 7 porad ułatwiających i przyspieszających rysowanie.

Zeszyt z HAP to zbiór rysunków wykonywanych podczas ćwiczeń na WAPW. Pod koniec semestru jest oceniany. Jeśli na bieżąco nie prowadzisz notatek, może być trudno je nadrobić.

Chciałbyś studiować architekturę w Warszawie? Zobacz jak wygląda Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej z perspektywy studentów. To najbardziej wiarygodne źródło informacji z pierwszej ręki:

https://domin.pl/wapw-wydzial-architektury-politechniki-warszawskiej-oczami-studentow/

Przejdź od razu do interesującego Cię zagadnienia

Korzyści studiowania Architektury - plenery rysunkowe

Nasza Szkoła Rysunku co roku organizuje wyjazdy rysunkowe. Jest to najlepszy sposób, aby przygotować się do egzaminu na architekturę, a zarazem niesamowite przeżycie! Po zobaczeniu znanych budynków na żywo będzie Ci o wiele łatwiej rysować je w zeszycie z HAP.

Dlaczego warto pojechać w plener rysunkowy?

DOŚWIADCZENIE ODMIENNEJ KULTURY

To najcenniejsza wartość, jaką możesz zdobyć w życiu. Samo czytanie o kraju nie dostarczy tylu bodźców, co odwiedzenie go.

INSPIRACJE
Z RÓŻNYCH FILII

W wyjeździe biorą udział wszystkie filie DOMINa. Będziesz miał okazję poznać sposób rysowania innych prowadzących i uczniów.

INDYWIDUALNE KOREKTY

Tak jak podczas lekcji rysunku, asystenci pokażą Ci przydatne sposoby na stworzenie wspaniałej pracy. Dzięki nim będziesz rysować szybciej i efektywniej.

RYSOWANIE
Z NATURY

Rozwinie u Ciebie połączenie oko-mózg-ręka. Czyli rysowanie ze zrozumieniem tego, co widzisz, aby później umieć zrobić to z pamięci.

PRZYJAŹNIE ZRODZONE Z PASJI

Czyli najtrwalsze więzi. Kurs artystyczny zbliża ludzi do siebie, a wspólne zainteresowanie pomaga znaleźć temat do rozmów.

NIEZAPOMNIANE PRZEŻYCIA

Plener to nie tylko samo rysowanie! Z rodziną DOMINa wspólnie zwiedzamy, pływamy, tańczymy...

Zeszyt z HAP - jak wygląda?

Szczerze, gdy dowiedziałam się o notowaniu podczas zajęć w formie rysunkowej, byłam przerażona. Niestety studia zaczęłam w pandemii, więc moje doświadczenie jest zubożone. Pierwsze plany miast miałam okazję rysować na Wydziale Architektury w ramach Historii Budowy Miast (HBM). Jest to nie lada wyzwanie, aby nadążyć z notowaniem mnóstwa wiedzy, przekazywanej przez prowadzącą i jednocześnie narysować zrozumiale to, co wyświetla. Ale z każdym kolejnym podejściem staje się prostsze.

Popandemiczny powrót na Wydział zaowocował tym, że przed każdymi ćwiczeniami z HAPu otrzymywaliśmy prezentację z rysunkami, opisami i zdjęciami (czyli całym niezbędnym materiałem). Mieliśmy zatem wcześniej przygotowywać sobie podrysy budynków do omówienia. Chodziło o to, aby przyspieszyć pracę, ale zeszyt z HAPu budować na zajęciach. Wykładowczyni robiła korekty i dawała wskazówki, jak powinny wyglądać poszczególne szkice. 

Oczywiście można było wykonać gotowe rysunki w domu, do których później jedynie dodawało się notatki. Prowadząca również je sprawdzała.

DARMOWY KURS RYSUNKU DEMO

kurs na architekture on line platforma video

Wystarczy jedno kliknięcie, a będziesz cieszyć się ponad 3-godzinną nauką rysowania bez wychodzenia z domu.

Zeszyt z HAP - technika i wymagania

Od razu na myśl przyszedł mi Wojciech Domińczak – mistrz pióra i cienkopisu, który przed założeniem Szkoły Rysunku również studiował na WAPW. A wracając…

W zeszycie z HAPu będziesz rysować cienkopisem/pisakiem/piórem/długopisem itp. Liczy się użycie niezmazywalnego narzędzia plastycznego. Chociaż kredki też wchodzą w grę, jeśli chodzi o zaznaczanie ważnych fragmentów rysunku. 

Prowadząca wyjaśniła to zagadnienie na pierwszych ćwiczeniach, choć nie jestem pewna czy jakoś ściśle się go trzymaliśmy. Być może było to na tyle naturalne, że nawet nie trzeba było myśleć o typach linii w zeszycie z HAPu.

Będziesz się posługiwać liniami:

  • przekrojową (najgrubsza);
  • widokową (1/2 grubości przekrojowej);
  • pomocniczą (przerywana lub 1/4 przekrojowej);
  • osiową (kropka i kreska).

Tutaj była dowolność. Jedyne wymaganie to chyba format A4. Zatem możesz wybrać ulubiony sposób pracy. Jeśli nie wiesz, w jakiej formie chciałbyś prowadzić zeszyt z HAPu, możesz wypróbować obie w różnych semestrach lub jedną z nich na HBMie.

Plusy i minusy szkicownika:

  • nie zgubisz pojedynczego rysunku
  • może służyć za notatnik do wykładów
  • brak problemu z utrzymaniem porządku
  • ułatwia przygotowanie do kolokwium
  • obciąża plecy
  • ograniczona ilość stron

Plusy i minusy luźnych kartek:

  • łatwiej zgubić notatkę/ zaburzyć kolejność
  • trzeba pamiętać, żeby mieć puste przy sobie😉
  • utrudnione przeglądanie kolejnych rysunków

W zeszycie z HAPu rysowaliśmy najbardziej istotne obiekty dla historii sztuki. Aby w pełni oddać dany budynek najlepiej narysować zestaw: przekrój-rzut-elewacja w ustawieniu ortogonalnym. Jednak nie zawsze było to wymagane. 

Czasem mogliśmy popłynąć niczym na kursie artystycznym, rysując np. elewację z francuskiego gotyku pełnego wrażeniowo, aby oddać jej charakter i wielość zawartych detali.

Zeszyt z HAPu to rysunki wyjaśniające architekturę:

  • rzuty
  • przekroje
  • elewacje
  • aksonomerie
  • perspektywy/widoki
  • plany
  • oraz notatki i schematy.

Zeszyt z HAP - moja metoda

Najbardziej komfortowo czułam się, gdy zdołałam przygotować rysunki w zeszycie z HAPu przed zajęciami. Wtedy na spokojnie mogłam robić notatki i poprawić błędy po korekcie. 

Starałam się mierzyć, tak, aby w miarę dokładnie odwzorowywać proporcje. Niektóre, bardziej skomplikowane rysunki wymagały większej precyzji.

Z perspektywy czasu myślę, że mogłabym lepiej podejść do pracy nad zeszytem z HAPu, żeby była jeszcze bardziej efektywna. Na całe szczęście jednak nie wpakowałam się w morze zaległych rysunków. Warto robić notatki regularnie.

KURS RYSUNKU = DOMIN

Obiekty w zeszycie z HAP - zbiór gotowych rysunków!

Żeby ułatwić Ci rysowanie notatek w zeszycie z HAP, zebrałam tutaj wszystkie rysunki. Sprawdź zatem, czy niczego nie brakuje w Twoich notatkach (chyba, że ja coś przeoczyłam – daj, proszę, znać w komentarzu), albo razem ze mną przejdź do rysowania architektury.

SKLEPIENIA ŁUKOWE - WPROWADZENIE DO HAP

ŁUK/ARKADA

Na początku rysowaliśmy podstawy architektury. Tak jak na kursie rysunku – nie zaczynasz od całego domu. 

Bazą jest łuk, na którym opieramy sklepienia. To konstrukcja samonośna. Poszczególne klińce oddziałują na siebie ściskaniem i przenoszą siłę na podpory.

SKLEPIENIE KOLEBKOWE I KRZYŻOWE

Dwa podstawowe sklepienia, z którymi zapewne miałeś styczność. Kolebka to zwielokrotnione łuki a sklepienie krzyżowe powstaje przez przecięcie dwóch kolebek.

Zauważ, że pierwsze sklepienie jest oparte ciągiem po dwóch stronach, dolne natomiast ma cztery punkty podporu (przydatne, aby zrozumieć konstrukcję budynków).

SKLEPIENIE KLASZTORNE I KOPUŁA SFERYCZNA

Sklepienie klasztorne ma zastosowanie w małych pomieszczeniach, gdyż wszystkie ściany wokół są konstrukcyjne.

Kopuła jest po prostu obrotem łuku. Ciekawi fakt, że stwierdzono pozytywny wpływ takiego sklepienia na człowieka.

KOPUŁA ŻAGLASTA I NA PENDENTYWACH

Im dalej w las… tym bardziej śmiałe i skomplikowane konstrukcje powstawały. Kopuła żaglasta przypomina nieco połączenie kopuły i sklepienia krzyżowego.

Ciekawym przypadkiem jest kopuła na pendentywach, która pozwala przejść z planu kwadratowego na okrąg.

Najchętniej wybierane kursy rysunku

Też chciałbyś studiować architekturę? A może pragniesz zrozumieć jak działa rysunek ołówkiem w perspektywie? Przecież hobbystycznie też możesz prowadzić własny zeszyt z HAP.

rysunek architektoniczny plansza
Rysunek architektoniczny

90% zdających egzamin na architekturę z niego korzysta

rysunek ołówkiem radom
Wakacyjny kurs rysunku

wybierz dowolny, przyspieszony kurs artystyczny

samochód garbus rysunek
Digital painting

z concept artem to przyszłość rysunku - zarabiaj na pasji

STAROŻYTNOŚĆ

ZESPÓŁ PIRAMID

Jak widzisz na rysunku aksonometrycznym, piramidy nie stały jako pojedyncze obiekty. W skład zespołu wchodziły też świątynie i rampa. Z przekroju możesz się dowiedzieć, co znajduje się wewnątrz piramidy.

ŚWIĄTYNIA CHONSU W KARNAKU

To oparta na gradacji dostępności światła i wiernych sekwencja pomieszczeń. Im głębiej, tym ciemniej, mniej przestronnie. Do ostatniego pomieszczenia mógł wejść już tylko kapłan.

PORZĄDEK DORYCKI - PARTENON

Dla Greków istotne były proporcje. W przypadku kolumn wynoszą one h=11r. Zasada kształtowania fryzu polegała na umieszczaniu tryglifu na osi kolumny, jednak Starożytni, jako esteci, w przypadku ostatniej podpory odchodzili od tej reguły, aby zachować spójność.

Korzystali też ze złudzeń optycznych, zmniejszając ostatnie interkolumnium (w zeszycie z HAPu oznaczone jako a). 

PORZĄDEK JOŃSKI

Z historii sztuki pamiętasz pewnie porządek joński. Tu trzon kolumny jest smuklejszy (h=16-18r), a głowica ozdobiona została wolutami.

Spójrz na przekrój. Rozwiązanie narożnej głowicy to kolejny przejaw mistrzowskiego podejścia Greków do proporcji i reguł. Jako artystyczne dusze traktowali każdy przypadek indywidualnie.

RZYMSKIE PORZĄDKI ARCHITEKTONICZNE

Te mogą Ci być mniej znane niż dwa wymienione wyżej. Rzymianie mieli inne podejście do architektury niż Grecy. Byli to inżynierowie ściśle trzymający się reguł. Tryglif nad osią kolumny – proszę bardzo! – nawet przy ostatniej kolumnie.

GŁOWICE, SUPERPOZYCJA PORZĄDKÓW, TYPY ŚWIĄTYŃ GRECKICH

Głowicę koryncką łatwo pomylić z kompozytową, dlatego w zeszycie z HAP rysujemy ich zestawienie. Ta pierwsza ma wici (małe narożne spiralki), a druga jest połączeniem jońskiej (woluty) i korynckiej (liście akantu).

Superpozycję porządków można uzyskać tak jak na szkicu, ustawiając nad sobą coraz lżejsze lub stosując ten sam porządek ale w zestawieniu:

  • kolumna
  • półkolumna
  • pilaster.

 

PARTENON

Jako miarę boku świątyni Grecy zastosowali hekatompedon = 100 stóp greckich = 30,9m. Wewnątrz znajdują się spiętrzone kolumny, gdyż pojedyncze, zgodnie z proporcjami, musiałyby być dość grube.

PANTEON

Zbudowany z 6m grubości muru, w którym znajdują się grzybki dylatacyjne pozwalające uniknąć pękania ścian. W przekrój Panteonu można wpisać okrąg. Co ciekawe, 1/3 kopuły jest ukryta z zewnątrz.

Okulus znajdujący się w dachu stanowi jedyne doświetlenie wnętrza świątyni. Posadzka tuż pod nim jest wklęsła i zawiera system odprowadzający deszczówkę.

TERMY KARAKALLI

Zespół basenów i łaźni, połączonych z biblioteką, stadionem i prywatnymi inicjatywami tj. jadłodajnie, masaże (oznaczone w zeszycie z HAP jako sklepy). Termy w przekroju stanowią układ bazylikowy – z górnobocznym doświetleniem. Już w tamtych czasach budynek był wyposażony w ogrzewanie podłogowe – hypocaustum.

BAZYLIKA MAKSENCJUSZA-KONSTANTYNA-NOVA

Bazyliki służyły Rzymianom do handlu i sądów ze względu na przystosowanie układu przestrzennego.

Na przekroju B-B  widać zasadę działania układu bazylikowego – nawy boczne i dwukrotnie szersza i wyższa nawa główna. Zwróć też uwagę na rzut – szerokość filarów zewnętrznych jest większa od środkowych, gdyż przenoszą one większy rozpór.

TEATR GRECKI, TEATR RZYMSKI

Mimo tej samej funkcji różniły się od siebie. U Greków był to otwarty i wykorzystujący ukształtowanie terenu zespół budynków. Widownia wpisana we wzgórze, które również wpływało na lepszą akustykę. Scenografię stanowił naturalny krajobraz.

Rzymski teatr to półkole widowni połączone ze sceną. Mniejszy od greckiego, lokowany w mieście. Aktorzy występowali na tle wysokiego budynku skene.

DOMUS RZYMSKI

Budynek  jednorodzinny dla patrycjatu z atrium i perystylem.

Na rysunku w zeszycie z HAP zwróć uwagę, że w przypadku atrium i dziedzińca kroimy przez dach z otworem, dlatego poziome linie są widokowe.

rysunek nike z samotraki

Kochasz historię sztuki?

Posłuchaj wykładów dr Freusa, najlepszego wykładowcy akademickiego, z jakim współpracujemy. 

BIZANCJUM

UKŁADY KOMPOZYCYJNE

Późny antyk, czyli sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska. Wznoszone wtedy budowle możemy podzielić na podłużne i centralne. Pierwsze miały jedną oś i były przystosowane do zgromadzenia wiernych. Drugie, wieloosiowe częściej służyły za mauzolea, martyria, baptysteria.

BAZYLIKA KONSTANTYNOWSKA, KOPUŁY

Bazylika konstantynowska to połączenie 3 źródeł tradycji:

  1. bazyliki sądowej rzymskiej (korpus główny i apsyda)
  2. domus rzymskiego (nawa poprzeczna i atrium)
  3. synagogi (bema)

Wcześniej w zeszycie z HAP rysowaliśmy kopułę przechodzącą z kwadratu na koło dzięki pendentywom. Tutaj masz rozwinięcie tego wariantu o bęben i opcję mniej idealną – kopułę na trompach.

HAGIA SOPHIA - BAZYLIKA KOPUŁOWA

To świątynia centralno-wzdłużna łącząca bazylikę grecką i kopułę na środku. Na rysunkach kolorem zaznacz zasadę budowania przestrzeni, aby była czytelna. W zrozumieniu konstrukcji pomoże również aksonometria.

Aby wnętrze kościoła wydawało się lekkie i eteryczne filary wyrzucono na zewnątrz. Ściany wyłożono okładziną marmurową, a na sklepieniu znajdowały się mozaiki ze złota i szkła.

BIZANTYJSKI KAPITEL Z NASADNIKIEM, KOŚCIOŁY KRZYŻOWO-KOPUŁOWE

Rysunek detalu w perspektywie. Nasadnik znajduje się nad głowicą i stanowi podwyższenie kolumny. 

Kościoły krzyżowo-kopułowe to charakterystyczne centralizujące układy przestrzenne dla Bizancjum. Powstały z wpisania krzyża greckiego w kwadrat. Były to tzw. quincuxy -pięciokopułowe i dziewięciopolowe.

rysunek portal cienkopisem

JAK DOSTAĆ SIĘ NA ARCHITEKTURĘ? ZDRADZAM SEKRET

Zdany egzamin na WAPW to krok do kariery architekta. Nie zmarnuj takiej szansy. 

U mnie w grupie 3/4 osób jest po kursie rysunku w DOMINie, a na całych studiach aż 2/3!

ARCHITEKTURA KAROLIŃSKA I OTTOŃSKA

KAPLICA CESARSKA W AKWIZGRANIE

Wkraczamy w początki średniowiecza. Kaplica na rysunku w zeszycie z HAP to obiekt będący częścią rezydencji władcy. Wzorowana na kościele San Vitale w Rawennie. W jej wnętrzu znajdują się sklepienia klasztorne oparte na masywnych filarach.

Ciekawym zabiegiem było dostawienie kolumn w arkadach, co możesz dostrzec na przekroju. Są one akonstrukcyjne – nie przenoszą obciążenia, ale dają efekt ekranu kolumn. Ostatni rysunek to przedstawienie westwerku – masywu zachodniego.

Ten rysunek w zeszycie z HAP jest przykładem architektury przedromańskiej (wczesnoromańskiej). Zawrzemy w nim charakterystyczne cechy budowli z tej epoki:

  • moduł ad quadratum – kwadrat skrzyżowania naw (system wiązany)
  • alternację podpór
  • separatyzm wnętrz
  • addytację brył
  • przysadziste proporcje

Rzut i przekrój są stosunkowo proste do wykreślenia, jednak pamiętaj o ich ortogonalnym układzie (tak, aby odpowiadające sobie szerokości były równe).

 

HILDESHEIM, KOŚCIÓŁ ŚW. MICHAŁA - KOLUMNA Z GŁOWICĄ KOSTKOWĄ

We wnętrzu świątyni znajdują się głowice kostkowe, zwane też benedyktyńskimi. Aby je narysować posłużymy się połączeniem sześcianu i kuli.

Fragmenty ścian sześcianu to fartuszek, w narożnikach bazy natomiast umieszczano żabki. Przypomina mi to trochę ćwiczenie z kursu na architekturę, gdzie rysowaliśmy autorskie Igurry.

STUDENCI WAPW ZDRADZAJĄ TAJEMNICE WYDZIAŁU - BEZ CENZURY

ARCHITEKTURA ROMAŃSKA

KATEDRA W SPIRZE, TYPY ZAKOŃCZEŃ WSCHODNICH

Katedrę w zeszycie z HAP narysujemy na kilka sposobów, aby w pełni oddać jej konstrukcję.  Dzięki temu otrzymasz zestaw rysunków ortogonalnych, na podstawie których możesz się pokusić o budowę świątyni 😉.

Szkice zakończeń wschodnich (tych od strony prezbiterium) różnią się układem apsyd. Łatwo dopasujesz nazwy do poszczególnych rodzajów.

TYPY ZAKOŃCZEŃ ZACHODNICH, NORMANDIA VS BURGUNDIA

Dwa historyczne regiony Francji, w których wykształciły się charakterystyczne cechy bazylik. Rysując, zwróć szczególną uwagę na układ sklepień i technikę “grubego muru” sosowaną w Normandii.

Jeśli interesujesz się historią sztuki, z pewnością zaciekawią Cię tego typu notatki.

OPACTWO CYSTERSKIE FONTENAY

Tutaj nie wrysowywałam wszystkich sklepień wokół wirydarza, aby zaoszczędzić czas. Zaznaczyłam je jedynie po lewej stronie, schematycznie. Rysunek architektoniczny lubi syntezy i uproszczenia.

poradnik studia architektura

DOSTAŁEŚ SIĘ NA ARCHITEKTURĘ? CO DALEJ?

Dwuczęściowy poradnik, w którym przeczytasz:

  • jak wyglądają studia architektoniczne?
  • czy przyda Ci się kurs rysunku w trakcie?
  • jakie są przedmioty na architekturze?
  • co kupić przed rozpoczęciem roku akademickiego?

GOTYK FRANCUSKI

Aby zrozumieć jak działają budynki na WAPW rozkładamy je na czynniki pierwsze. Dlatego też możesz zobaczyć rysunek aksonometryczny fragmentu sklepienia od góry. Podpisując poszczególne elementy, ułatwisz sobie zapamiętanie ich nazw.

GOTYK WCZESNY - KATEDRA NOTRE DAME, PARYŻ

Z początku może przerazić Cię złożoność rysunku. Spokojnie, zacznij od rzutu, który naszkicujesz, dzieląc prostokąt na przęsła. Później dodaj grubości ścian, szwy sklepienne, filary i przypory.

Dopiero z tak przygotowanym rzutem zabierz się za przekroje i elewację.

Tego typu rysunki na pierwszy rzut oka zawsze mnie przerażały. Wielość linii, niezrozumiałe połączenia, nagromadzenie detalu.

Z czasem jednak zaczęłam rozumieć zasadę ich działania, wypracowałam szybsze sposoby na szkicowanie. 

Wbrew pozorom rysunki w zeszycie z HAP niosą wiele informacji o tym, jak zbudowany jest obiekt. Gdy skupisz się na rzucie i przekrojach, zauważysz powiązanie.

GOTYK WCZESNY I KLASYCZNY - PORÓWNANIE

Zeszyt z HAP to nie tylko mnóstwo rysunków, ale również notatek. Aby mieć wszystko w jednym miejscu zapisywałam tam również wiedzę z wykładów. Tutaj akurat masz przykład podanej przez prowadzącą tabelki to sporządzenia.

GOTYK ANGIELSKI I REDUKCYJNY

KATEDRA W SALISBURY

Gdy już rysunki w zeszycie z HAPu nie sprawiają Ci trudności, szybko wykreślisz rzut wyglądający spektakularnie. Każdy szkic to szybka lekcja rysunku, dlatego polecam rysować je odręcznie.

Gotyk angielski różni się od francuskiego m.in.: 

  • prostym zakończeniem wschodnim
  • dwoma transeptami
  • masywną wieżą na skrzyżowaniu transeptu z nawami
  • układem klasztornym – z wirydarzem otoczonym krużgankami i kaplicą
  • fasadą parawanową.

GOTYK REDKCYJNY - HALA NA PLANIE HALI

U schyłku epoki zauważysz inny układ wnętrza świątyni. W hali, inaczej niż w bazylice, wszystkie nawy są jednakowej wysokości, przykryte jednym dachem. Nie ma też transeptu, więc wnętrze stanowi jednolita przestrzeń. 

Wszystko dlatego, że pod koniec epok dążono do uproszczeń. Stąd smukłe filary i brak podziału na przęsła wewnątrz. Nie ma też przypór i wież sił od zewnątrz (ze względu na układ halowy.

BRANDENBURG, KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY

Ciekawym zagadnieniem w tym kościele są sklepienia i detal. W nawie głównej występują sieciowe, nawy boczne przykrywają sklepienia krzyżowe i gwiaździste. Od zewnątrz możesz podziwiać charakterystyczne dla szkoły Brunsberga kształtki z glazurowanych cegieł i filigranowe maswerki.

ZESZYT Z HAP - CZAS NA PRZERWĘ - CZAS NA KURS ARTYSTYCZNY

Rysunek Tygodnia Łucja_Zamiechowska

Wypróbuj coś nowego. Na kursie artystycznym rozbudzisz wyobraźnię i nauczysz się kreatywności.

Pomoże Ci w studiach. Zaczerpniesz inspiracje niezbędne do tworzenia unikalnych projektów.

Zawrzesz nowe przyjaźnie. Podczas nauki rysunku w grupie poznasz osoby o tych samych zainteresowaniach. To szansa na wymianę opinii i poglądów.

WCZESNY RENESANS

MOTYW SERLIANY

Wkraczamy w kolejną epokę, inspirowaną antykiem i traktatami Witruwiusza. Ważne w niej były PROPORCJE (złoty podział) oraz IDEAŁ PIĘKNA, w którym za najdoskonalsze uznawano formy centralne.

Palladiańskie okno weneckie to zakończony arkadą otwór, otoczony prostokątnymi. Pojawia się m.in w Bazylice Palladia w Vicenzy.

MOTYW KAPITOLIŃSKI,
KOŚCIÓŁ SAN SPIRITO, FLORENCJA

Przy przebudowie placu na Kapitolu Michał Anioł zastosował motyw kapitoliński dla ujednolicenia elewacji budynków. Składa się z edykuł – opraw okien w formie kapliczek.

Na rzucie i przekroju kościoła możesz zauważyć użycie uważanego za ideał kwadratu. Jest to początek epoki, czyli czas eksperymentów i poszukiwań, zatem świątynia nadal ma podłużny plan. Widać dążenie do centralności (kopuła, ołtarz na skrzyżowaniu naw)

MANTUA, KOŚCIÓŁ SANT ANDREA,
FLORENCJA, KOŚCIÓŁ SANTA MARIA NOVELLA

Mantua była świetnym przykładem w czasie nauki do kolokwium z HAP. Znajdziesz tam połączenie trzech antycznych wątków:

  • łuku triumfalnego,
  • frontu klasycznej świątyni,
  • bazyliki Maksencjusza.

Florencki kościół ma fasadę dwukondygnacyjną, spiętą spływami wolutowymi.

FLORENCJA, KAPLICA PAZZICH

Centralny obiekt, w którym Filippo Brunelleschi zastosował złote proporcje. Wewnątrz znajdziesz renesansowy wystrój pietra serena (jasne tło i ciemne, kamienne el. konstrukcyjne). Zewnętrzne kolumny odpowiadają wewnętrznym pilastrom.

Centralność podkreśla kopuła na pasach gurtowych i pendentywach. Aby szybko narysować rzut, zacznij od kwadratu z kopułą. Do niego dodaj krużganki i prezbiterium z resztą pomieszczeń.

PEŁNY RENESANS

RZYM, BAZYLIKA Z KOPUŁĄ PROJ. MICHAŁA ANIOŁA

Renesansowy plan Bazyliki miał być rewolucją. Michał Anioł postanowił stworzyć obiekt centralny. Ujednolicił i ukierunkował projekty poprzedników – Bramantego oraz Rafaela.

Niestety nie sprawdził się on do liturgii kościoła katolickiego, więc dobudowano korpus nawowy

Rzut, który widzisz jest bardzo uproszczony, gdyż nie zdołałam wrysować wszystkich szczegółów. 

RZYM, BAZYLIKA ŚW. PIOTRA ROZBUDOWA

Do Bazyliki Michała Anioła Carlo Maderna dobudował korpus nawowy, a Bernini zaprojektował zespół placów. Cała przebudowa była dość kontrowersyjna, gdyż przysłoniła kopułę Bazyliki.

Ciekawym zabiegiem jest zastosowanie w planie placu trapezu, który z perspektywy przechodnia monumentalizuje świątynię i wydłuża się do prostokąta.

PAŁAC FLORENCKI/TOSKAŃSKI

We Włoszech powstało kilka typów obiektów mieszkalnych. Pałac florencki (inaczej toskański) charakteryzuje się:

  • układem 1,5 traktowym
  • 4 przejazdami bramnymi na osiach
  • wewnętrznym dziedzińcem kolumnowym ze studzienką
  • 4 kondygnacjami
  • banco – ławą dla klientów budynku.

FLORENCJA, PALAZZO STROZZI, PALAZZO RUCELLAI

Kolejnym typem jest pałac rzymski. Zwróć uwagę, że jest on bardziej wydłużony niż toskański. Za dziedzińcem znajduje się dodatkowo ogród i budynek gospodarczy.

Na zdjęciu masz też porównanie elewacji obu typów pałaców. Różnią się one m.in.:

  • poziomem gzymsów;
  • fakturami ścian;
  • oprawą okien.

PAŁAC WENECKI, WILLA REALE MEDYCEUSZY

Ostatnim typem pałacu miejskiego jest wenecki z 3 traktami pomieszczeń i bez dziedzińca wewnętrznego. Zamiast niego pojawiały się balkony (niestety nie narysowałam ich na elewacji z braku czasu 😉) i przystań na parterze. Budynek miał także duże okna, aby umożliwić doświetlenie głębokich traktów pomieszczeń.

VICENZA, WILLA ROTONDA

Willa to typ budynku mieszkalnego lokowanego poza miastem. Sztandarowym przykładem omawianym na WAPW jest dzieło Palladia. W światowej architekturze znajdziesz wiele odniesień do niego (np. Królikarnia w Warszawie).

Willa Rotonda z kolei wzorowana była na Panteonie rzymskim, jako idealnym obiekcie klasycznym.

MANIERYZM

RZYM, WILLA PAPA GIULIO, KAPLICA SAN ANDREA

W historii sztuki tradycyjnie u schyłku epoki napotykamy na odejście architektów od sztywnych ram. Choć może to właśnie odwrotnie – takie anomalie zostały sklasyfikowane jako kolejne etapy historyczne.

Niewątpliwie, gdy przyjrzysz się willi papieża Juliusza, zauważysz manierystyczne niespodzianki. Pozorne wejście do budynku wyprowadza nas na dziedziniec, a pod loggią znajdujemy grotę i nimfeum jako dodatkowe atrakcje.

Dominiada Kościół Najświętszego Zbawiciela

PIERWSZE MIEJSCE NA EGZAMINIE - JAK JE ZDOBYĆ?

Ania Kaczkowska z mojego roku na WAPW opowiada o przygotowaniach do egzaminu na architekturę. Zajęła 1. miejsce, zatem to najlepsza osoba, która może Ci poradzić. 

BAROK

RZYM, KOŚCIÓŁ IL GESU

Jeśli jesteś na pierwszym roku architektury we Warszawie, dokładnie zapamiętaj ten obiekt. Przyda Ci się zajęciach z APu. 

W ramach kontrreformacji, Karol Boromeusz ustanowił nowe zasady kształtowania świątyni. Charakterystycznymi cechami kościoła jezuickiego są m.in.:

  • brak naw bocznych – ich miejsce zajęły kaplice;
  • centralizujący element – kopuła na skrzyżowaniu nawy głównej z płytkim transeptem;
  • światło jako element tworzący przestrzeń;
  • gurty dzielące sklepienie kolebkowe z lunetami.

Tym razem narysujemy z zeszycie z HAP świątynię centralną z 3-powłokową kopułą. Takie rozwiązanie nadało strzelistości paryskiemu kościołowi. Kolejne poziomy od dołu to:

  1. kopuła z dużym okulusem, dekorowana środkami architektonicznymi;
  2. gładka kopuła z namalowaną alegorią nieba;
  3. kopuła dachowa o drewnianej konstrukcji.

Spójrz na doświetlenie obiektu. U nasady środkowej kopuły znajdują się okna, z których wpadające światło odbija się od sklepienia i przechodzi przez okulus.

RZYM, KOŚCIÓŁ SAN CARLO ALLE QUATTRO FONTANE

To typ kościoła o planie wynikającym z przenikania się figur geometrycznych. Dzięki takiemu zabiegowi architekci dojrzałego baroku uzyskiwali nietypowe rzuty.

Żeby ułatwić jego narysowanie, najpierw naszkicuj sobie schemat powstania planu: 2 trójkąty + 2 elipsy + 2 okręgi. Później dodaj szczegóły kształtujące falującą fasadę.

Przyznam, że szalone układy dojrzałego i późnego baroku były dla mnie wyzwaniem rysunkowym. Rzut kościoła św. Wawrzyńca szkicowałam 2 razy, żeby był poprawny.

Ale na tym polega nauka rysunku i historii architektury. Dlatego powtarzaj jak najwięcej razy każdy obrazek – ta praktyka przyda Ci się, aby zaliczyć kolokwium z HAPu 😉.

TURYN, KAPLICA SAN SINDONE

Kaplica św. Całunu to obiekt o bardzo ciekawym zagraniu manierystycznym. Architekt posłużył się świadomą komplikacją: do przejścia z planu koła na plan koła wykorzystał pendentywy, które stosuje się zazwyczaj przy połączeniu kwadratu z okręgiem. 

RZYM, PAŁAC CHIGI-ODESCALCHI, FRANCJA PAŁAC MIEJSKI

Tym razem narysujemy fasadę włoskiego pałacu barokowego i rzut tzw. l’hotel particuller

W bardzo prosty sposób podzielisz pierwszy szkic na równe części, gdyż jest on osiowy i symetryczny, z kulminacją na środku.

Francuska rezydencja jest o tyle ciekawa, że także opiera się o osie, ale od dziedzińca i ogrodu, które nie pokrywają się ze sobą. Wynika to z lokalizacji w mieście, co utrudniało uzyskanie regularnego układu.

SCHEMATY FRANCUSKI ZAŁOŻEŃ PAŁACOWO-OGRODOWYCH

Lekcje rysunku przygotują Cię także do schematycznego oddawania zjawisk, bez czego ani rusz na architekturze.

Rysunek to forma komunikacji architekta z odbiorcą, zatem kurs na architekturę pomoże Ci nie tylko tworzyć piękne obrazy, ale również czytelne i zrozumiałe diagramy.

W zeszycie z HAPu również  wystarczą prostokąty, trójkąty i okręgi, aby narysować skomplikowane historyczne założenia.

 

Monumentalne założenie francuskie złożone z 3 części: dojazdowej, pałacowej i parkowej. Do narysowania całości znów użyj swoich umiejętności syntetyzowania informacji.

W przypadku rzutu będzie to prosty szkic symetrycznego obiektu o podkreślonych osiach.

OGRÓD ANGIELSKI

Czas na większą swobodę, która narodziła się w Anglii. Wbrew pozorom ten ogród także był zaprojektowany. Jego układ podlegał osiom widokowym, a ścieżki prowadziły po liniach krzywych.

Najłatwiej naszkicujesz go, zaczynając od klinów, ścieżek i gazonu. Później dodaj zabudowania, które już nie stanowią dominanty, jak we francuskim ogrodzie. Na końcu narysuj zieleń w postaci klombów.

digital painting kurs

Próbowałeś kiedyś digial paintingu?

Studenci architektury tworzą wspaniałe grafiki cyfrowe. Do tego przydaje się umiejętność digital paintingu. Bez wątpienia lekcje rysunku na tablecie graficznym usprawnią Twoją pracę i pozwolą tworzyć jeszcze lepsze obrazy.

KLASYCYZM ARCHEOLOGICZNY

WERSAL, PETIT TRANION

Klasycyzm to epoka o różnych odmianach. W tym przypadku łączono francuski klasycyzm z antykiem, posługując się oszczędną i nieprzekształconą formą.

Mimo że elewacja jest symetryczna i osiowa, główne wejście nie zostaje podkreślone, jak to było w baroku.

Rzut dopasowano do wygody mieszkańców, więc kiedy będziesz go rysować zwróć uwagę na proporcje pomieszczeń.

KLASYCYZM STRUKTURALNY, WIZJONERSKI I XIX WIECZNY

klasycyzm strukturalny - PARYŻ, PANTEON

 Ten rodzaj klasycyzmu charakteryzuje się stosowaniem elementów nośnych m.in. kolumn i półkolumn jako szczerej formy architektonicznej. Dlatego nie ma pilastrów, które byłyby jedynie ozdobą.

Znów masz do czynienia z trójpowłokową kopułą.

W fasadzie Panteonu paryskiego (nie pomyl z rzymskim! 😉) możesz dostrzec połączenie:

  • antycznego rzymskiego portyku świątynnego
  • zmonuentalizowanej świątyni centralnej – tempietta.

KLASYCYZM WIZJONERSKI/ REWOLUCYJNY - ROGATKI PARYSKIE

Francuscy rewolucjoniści posługiwali się prostymi, lapidarnymi bryłami, z których tworzyli monumentalne obiekty. Prowadząca nazwała to pastiszem i żartem, gdyż rogatki wyglądają jak z postmodernizmu.

Tutaj pragnę Cię ostrzec. Z muzeum Schinkla związane jest zadanie domowe z HAPu. Wykorzystasz do niego umiejętności nabyte w szkole rysunku. Z rzutu, przekroju oraz elewacji stworzysz aksonometrię na A3.

KLASYCYZM WIZJONERSKI/ REWOLUCYJNY - CENOTAF NEWTONA

Charakterystyczną dla tego nurtu gigantomanię, monumentalizm i zwielokratnianie brył dojrzysz na kolejnym rysunku w zeszycie z HAP. Ogromna perforowana kula umieszczona na tarasowej bazie, którą porastają cyprysy symbolizujące śmierć pozostała jedynie w formie projektu (wizji).

HISTORYZM WCZESNY

W pierwszej fazie historyzmu architekci twórczo i naiwnie czerpali z przeszłości, łącząc formy w nietypowy, synkretyczny sposób. To czas panowania PLURALIZMU STYLÓW – równoczesnego ich występowania, bez dominacji pojedynczego, a także stosowania KOSTIUMÓW STYLOWYCH – rozdzielności konstrukcji i dekoracji.

NOWA ARCHITEKTURA

BERLIN, BAUAKADEMIE

Schinkel, zainspirowany podróżą do Anglii, sięga po nowe technologie. Chce, żeby architektura była racjonalna i użyteczna, co uzyskuje poprzez:

  • powtarzalność i rytm przęseł
  • modułowość
  • wykorzystanie architektury szkieletowej, umożliwiającej swobodę aranżacji wnętrz
  • odejście od architektury historycznej
  • unikanie osiowości.

paryż, BIBLIOTEKA ŚW. GENOWEFY, Henri LABROUSTE

Ten obiekt charakteryzuje się połączeniem nowoczesnych rozwiązań (jak w Bauakademie) i historycznych odniesień. Znajdziesz tu formy neorenesansowe – łuki i kolumny wykonane z żeliwa. 

Biblioteka zgodnie z zasadą architektury asocjacyjnej wczesnego historyzmu ubrana jest w kostium włoskiego pałacu renesansowego.

HISTORYZM PÓŹNY (EKLEKTYZM)

Późny historyzm charakteryzował się przepychem i bogactwem form. Zwany był także eklektyzmem, gdyż łączono w nim cytaty z różnych epok. Garnier wykorzystał formy barokowe, aby nadać pompatyczości swojemu projektowi. Dostrzeżesz to szczególnie w elewacji, którą naszkicujesz w zeszycie z HAP.

ARCHITEKTURA MIESZKANIOWA

Typ kamienicy "berlińskiej"

Był powszechny również w Warszawie. W skład kamienicy wchodził 2-traktowy budynek frontowy i 1-traktowe oficyny, które otaczały dziedziniec. Całość obsługiwały główna i kuchenne klatki schodowe.

SZKOŁA CHICAGO

ST. LOUIS, WAINWRIGHT BUILDING

To już ostatni rysunek do wykoniania. Najbardziej nowoczesny budynek, który paradoksalnie całą kompozycją nawiązuje do klasycznej kolumny:

  • gzyms koronujący i kondygnacja techniczna – kapitel
  • kondygnacje powtarzalne biur, mieszkań i hotelu – trzon
  • usługowy cokół (sklepy, restauracje, kina) – baza.

Jak zatem widzisz, historia zatoczyła wielkie koło. Liczę, że po narysowaniu wszystkich obiektów w zeszycie z HAP, Ty nie będziesz musiał 😊 

Słowniczek pojęć w zeszycie z hap

Chciałabym, żebyśmy stworzyli go razem. Taka baza dla każdego artysty, niekoniecznie po kursie na architekturę. W komentarzu podaj proszę wyrazy, których znaczenia nie rozumiesz lub uważasz, że dla innych mogą stanowić zagwozdkę. Jeśli chcesz dodaj ich wyjaśnienie.

odległość między kolumnami budynku, mierzona w rozstawie osi

prostokątna płytka podzielona żłobkami na 3 części, występująca we fryzie doryckim na osiach kolumn (z wyjątkiem skrajnych) i interkolumniów, pozostałość po etruskim zakończeniu belki

kwadratowa zdobiona płytka między tryglifami we fryzie doryckim

element dekoracyjny, w formie przyściennego filara

Zdjęcia wybranych obiektów z zeszytu z hap

Łatwiej będzie Ci narysować fragmenty obiektów, gdy obejrzysz jak wyglądają w rzeczywistości. Poniżej zebrałam zdjęcia budynków, które są w zeszycie z HAP. Zachęcam Cię też do samodzielnych poszukiwań, a najlepiej obejrzenia ich na żywo. 😊 

Panteon, Rzym, 118-28

Widzisz, jakim nowatorstwem wykazał się cesarz Hadrian, proponując centralną świątynię. Od frontu przypomina tradycyjną, podłużną.

Hagia Sophia, Konstantynopol, 532-7

Wspaniałomyślność budowniczych dostrzeżesz we wnętrzu. Absyda wraz z dostawionymi eksedrami i ściany tarczowe, przeprute oknami tworzą czytelny układ pomieszczeń.

kościół św. Michała, Hildesheim, 1010-33

Bryła kościoła skonstruowana jest, jakby dostawiano do siebie odrębne klocki. To właśnie romańska addycyjność.

Katedra NMP, Reims, 1211-1311

Fasada z czasów dojrzałego gotyku  charakteryzuje się bogatą dekoracją rzeźbiarską i filigranowością detalu. Przeważa w niej wertykalizm.

Katedra NMP, Amiens, 1220-60

To również francuski gotyk dojrzały (inaczej klasyczny). Zwróć uwagę na pasmowość i charakterystyczne detale: wimpergi, rozety, maswerki, pinakle.

kościół Santa Maria Novella, Florencja, 1456-70

Fasada dwukondygnacyjna stała się punktem wyjścia dla jezuickich kościołów. Poziom górny nawiązuje do klasycznego frontonu świątynnego.

Bazylika Palladia, Vicenza, 1549

Dobrze widać motyw serliany ze zmniejszonym interkolumnium w skrajnych przęsłach (jak w Partenonie greckim).

kościół Inwalidów, Paryż, 1675-706

Spójrz na fasadę w stylu baroku francuskiego – klasycyzującego. Tradycyjnie jest podkreślona główna oś, ale nie stosowano falujących form włoskich.

kościół św. Wawrzyńca, Turyn, 1668-87

Guarino Guarini zaczerpnął ażurowość z architektury mauretańskiej i wdrożył ją w formie żebrowej kopuły. Gdyby tego było mało, opiera się ona na wygiętych łukach jarzmowych.

Vaux-le-Vicomte, Maincy, 1657-8

Wypukła od ogrodu fasada, (co nie podobało się ówczesnym gościom) z ryzalitami i portykiem dwukondygnacyjnym na osi wejścia.  W bryle pokazano owal sali balowej.

Stare Muzeum, Berlin, 1824-8

Schinkel stworzył przenikającą się przestrzeń wnętrza i zewnętrza, używając ekranu kolumnowego. Środkowa kopuła została przysłonięta ścianą attykową.

Opera, Paryż, 1863-74

Eklektyczna elewacja obfituje w detale kojarzone z funkcją gmachu. Możesz zauważyć mieszankę cytatów: alegorie choreografii, poezji, popiersia kompozytorów. Niczym horror vacui do kwadratu, jak stwierdziła prowadząc na WAPW.

1. Podejdź do notowania w zeszycie z HAPu na luzie.

To nie tylko moje słowa. Zeszyt z HAP zawiera przede wszystkim notatki dla Ciebie, abyś jak najwięcej wyniósł z tego przedmiotu. Prowadząca zwracała nam uwagę, żebyśmy traktowali je jak lekcje rysunku. Jeśli nie wyjdzie za pierwszym razem, rysujesz kolejny. 

Traktuj szkice jak naukę przez rysunkowe notowanie. Ze zrozumieniem konstrukcji obiektu. Niektórzy odbijali rzuty na lightpadzie, co serdecznie odradzam. Takie działanie jest jedynie stratą czasu, gdyż ani nie ćwiczysz umiejętności rysowania, ani nie analizujesz zasady działania architektury.

zeszyt z hap metody na rysunki

Jak umilisz sobie rysowanie w zeszycie z HAP?

Usiądź wygodnie, włącz przyjemną muzykę i skup się na danym momencie. Dzięki temu przyswoisz wiedzę przydatną do kolokwium.

Możesz też rysować w zeszycie z HAP ze znajomymi na Wydziale. Wspólnie podyskutujecie o architekturze, czasami wyrzucicie emocje i obrócicie sytuację w żart.

2. Bądź rozrysowany.

Znasz pewnie uczucie, gdy po dłuższej przerwie od nauki rysunku siadasz do szkicowania, a ręka jest jakby nie Twoja? Zadbaj o regularne ćwiczenie. Pomogą Ci na przykład krótkie rysunkowe tutoriale:

jak narysować konia

3. Prowadź zeszyt z HAPu regularnie.

Nieobce jest Ci zarywanie nocek? Zdarza się każdemu, szczególnie na studiach. Rysowanie w zeszycie z HAP jest jednak specyficzne. Na każdy szkic potrzebujesz określoną ilość czasu, więc trudno będzie Ci zrobić wszystkie notatki w jedną noc.

Znam śmiałków, którzy próbowali. Jednemu koledze, który był wyjątkowym optymistą, pomagały 3 osoby. On się zawziął i w transie rysowania powtarzał, że skończy notatki. Były to jednak szkice na AP.

Unikniesz stresu i chorób

Wystarczy, że przed każdymi ćwiczeniami (lub po… albo częściowo w trakcie) narysujesz potrzebne obiekty. Raz w tygodniu, godzinka lub mniej i z głowy.

Nawet, jeśli przegapisz jedne ćwiczenia, możesz je odrobić choćby w weekend. Taka elastyczność jak w DOMINie 😊. Ale nie nawarstwiaj sobie większej liczby zaległości.

4. Traktuj zeszyt z HAPu jako personalny notatnik.

… nie jak dopieszczony za wszelką cenę zbiór rysunków.

Baw się nim, opisuj! Jeśli jesteś pasjonatem historii sztuki, śmiało dodawaj notki z książek, czy ponadprogramowe rysunki. Pamiętaj,  że ten materiał ma służyć przede wszystkim Tobie.

zeszyt z hap rysunki

Zeszyt z HAP - plusy i minusy

PODSUMOWANIE - Zeszyt z HAP

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu:

  • Twój zeszyt z HAP jest uzupełniony
  • wiesz jak wyglądają na żywo budynki, które rysowałeś
  • odróżniasz metopę od tryglifu… i innych specjalistycznych pojęć
  • nie zarwiesz nocki przed oddaniem zeszytu z HAP 😉

Wesprzyj innych zagubionych studentów! Jeśli artykuł Ci się przydał, zalinkuj proszę do niego na swojej stronie.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Shopping Cart
Facebook
Total
0
pl_PLPolish