Szkice są nieodłącznym elementem dobrej pracy. Czasem nawet dziełem sztuki samym sobie.
Pewnie zdajesz sobie sprawę jak bardzo cenione są szkice sławnych artystów. Jednak tu nie chodzi tylko o popularność danego nazwiska. Szkice są pewną drogą twórczą. Są odzwierciedleniem etapów i procesów jakie pojawiały się w trakcie projektowania dzieła. Czasem są to studia anatomiczne, a czasem rozplanowanie kompozycji. Dobrze zrobiony szkic może pokazać wiekszą ekspresję niż wysiedziany rysunek czy obraz.
Szkice ułatwiają przełamanie się w postawieniu szybkich kresek. Pracując na mniejszych formatach nie boimy się „zniszczyć” kartki dynamicznymi ruchami, dzięki czemu nasze prace stają się ciekawsze.
Oczywiście zazwyczaj nie szkicujemy po to, aby te prace pojawiły się kiedyś na wystawie w galerii. Jednak często po jakimś czasie wracamy do danych szkiców i okazuje się, że mają w sobie naprawdę duży potencjał, a poświeciliśmy na to jedynie kilka minut.
Warto jest szkicować sobie codziennie. Nawet przez dosłownie kwadrans. Po jakimś czasie naprawdę widać ogromny postęp w rysowaniu. Ręka jest regularnie ćwiczona, a doświadczenie w różnicowaniu kresek coraz większe.
Co zyskujemy i czego się uczymy szkicując?
- ciekawa, nieoczywista kompozycja
- rozmieszczenie plam cienia i światła
- ćwiczenie proporcji w mniejszej skali
- doświadczenie z różnymi technikami
Jest kilka oczywistych tematów, które idealnie nadadzą się do naszkicowania:
POSTACIE ~ anatomia ludzkiego ciała
Rysując ludzi, możemy za pomocą kilku kresek oddać charakter danego człowieka, a uchwyceniem mimiki możemy pokazać jego emocje. Jednak żeby opanować szybkie rysowanie potrzreba nam ciągłej praktyki.
Ciało ma wiele załamań i obłych kształtów. Jest organiczne. Nasze kreski nie powinny być konturami, które obrysowują postać niczym kolorowanka. Powinny być to raczej szybkie, ale płynne ruchy. Kontury mogą, a nawet powinny wtopić się potem w światłocień. Dobrze jest zróżnicować swoje kreski. Oczywiście w niektórych miejscach mogą one przenikać przez plamy cienia, ale starajmy się, żeby były to miejsca znaczące dla całości. Przemyślimy co chcemy narysować. Właśnie od tego są szkice.
protip:
Warto czasem odpuszczać i pozostawić swój szkic w formie czystej linearki. Jednak nie róbmy z tego kolorowanki. Niech to będą relacje linii w przestrzeni. Powinny one zbudować konkretny element, ale bez dopowiedzenia. Kreska może się urwać w którymś momencie, albo przeistoczyć w cień. My, jako odbiorcy możemy się jedynie domyślać, gdzie miała biec i jak się łączyć z innymi pociągnięciami naszego medium. Wtedy zaczynamy analizować działania autora, a szkic wydaje nam się intrygujący.
Jeśli chcemy działać na światłocieniu, możemy w całości pozbyć się linearki. Oczywiście to nie jest obowiązkowe, ale działanie jedynie na warstwach plam ma swój urok i charakter. Czasami warto się przełamać i nie stawiać konturów. Poczekajmy na końcowy efekt, bo potem zazwyczaj okazuje się, że rysunek jest niepowtarzalny.
Można też na koniec dodać kontury w miejscu w którym chcemy wydobyć detal. Tutaj trzeba uważać żeby nie przesadzić i żeby nasz szkic nie zrobił się za bardzo ilustracyjny.
ARCHITEKTURA
Kadry, które są bogate w budynki. Fragmenty, wyglądające jakby budynek rósł na budynku. Spiętrzone sceny na których dzieje się masa rzeczy. Są to chyba najtrudniejsze ujęcia do szybkiego odwzorowania. Tutaj musimy się skupić na konkretnym atucie tego co widzimy. Może to być mocne kontrastujące światło, które wydobywa ściany budynków i dzieli wszystko na segmenty. Może chcemy przedstawić wszystko w charakterze studium i wydobyć detale.
ROŚLINNOŚĆ
Wiele osób ma problem z rysowaniem drzew i innych roślin. Zazwyczaj jest to element, który ma nam dopełnić kadr np. przy rysowaniu architektury. Dużo łatwiej nauczyć się rysowania roślinności zaczynając od prostych szkiców. Wybierzmy małe kadry. Mogą to być nawet przeskalowane zbliżenia. Postarajmy się uchwycić strukturę i relacje między elementami znajdującymi się bliżej, a tymi dalej.
Możemy wybrać sobie gęstwinę albo nawet jedną gałązkę z liśćmi. Ważne żeby ćwiczyć
STUDIUM PRZEDMIOTU
Super ćwiczeniem jest naszkicowanie konkretnego przedmiotu. Najlepiej z kilku stron. Tak żebyśmy przećwiczyli budowę i konstrukcje danego materiału z kilku perspektyw. Zauważmy najdrobniejsze detale. Skupmy się na tym żeby oddać charakter całej bryły, ale nie zapominajmy tez o wnętrzu. Warto wybrać obiekt, na który patrzymy często, ale się mu nie przyglądamy. Jest dla nas codziennością i dlatego nie zwracamy tak bardzo na niego uwagi. A warto. Gdybym miała was teraz poprosić o dokładne narysowanie waszych butów, to pewnie niewielu z was zrobiłoby to bez spojrzenia na nie. Na pewno nie wyszłyby one dobrze bez prób i błędów. Właśnie dlatego dobrze jest ćwiczyć rysowanie obiektów dobrze nam znanych.
PEJZAŻ/PLENER
Nie jest to łatwy temat do przedstawienia za pomocą ołówka. Dużo trudniej jest ciekawie ukazać rozchodzące się obszary jedynie za pomocą szarości. Warto więc poszukać jakiegoś obiektu (lub kilku), które ożywią nam kompozycje.
Pokażmy coś wobec pejzażu. Może to być drzewo, które domknie nam kadr. Mogą być to nawet same liście, spadające nam z górnej krawędzi kartki. Może zwierzęta albo elementy architektoniczne. Coś co przyciągnie naszą uwagę i urozmaici nasz szkic.
SZKICE MALARSKIE
Farbami możemy oddać nie tylko ogólny zarys naszej pracy, ale od razu zaznaczyć kolory dominujące w obrazie.
Warto sięgnąć po kolorowe media przed wykonaniem martwej natury albo obrazu w pracowni. Idealną okazją do zabawy z taką formą szkiców są plenery. Łatwo jest uchwycić klimat przestrzeni. Szczególnie takiej, która jest pełna barw.
KREATYWNE ĆWICZENIA
Świetnym ćwiczeniem jest rysowanie tego samego kadru w różnych przedziałach czasowych. Można ustalić sobie, że pierwszy szkic wykonamy w pół godziny, kolejny w 15 minut i możemy tak skracać nasz czas nawet do kilku sekund. Mogę zapewnić, że rezultat będzie naprawdę ciekawy, a przy tym dobra zabawa.
Jeśli naszym celem jest osiągniecie perfekcji w ukazywaniu ludzkiej anatomii to możemy zacząć ćwiczyć różne ustawienia i perspektywy. Fajną stronką z referencjami jest posemaniac. Możemy tam ustawiać sobie postacie w dowolnej konfiguracji. Jest tam ogromna baza różnych póz i postaci. Istnieje tez możliwość losowego wyświetlania kadrów na określony czas. Warto robić sobie takie ćwiczenie przynajmniej raz w tygodniu, żeby szybko zauważyć efekty