Faza IV – Detal

Lekcja 4 - FAZA IV - DETAL

Mauzoleum Mieczysława Kisielnickiego na warszawskich Starych Powązkach

Miłej nauki!

W czwartej fazie nanoszę detale na geometryczną bazę, którą przygotowałem w 3 poprzednich etapach. Zmieniam ołówek na bardziej miękki, np. 4 albo 5B i rozluźniam chwyt ołówka. Dzięki temu linie nie będą sztywne i mając do dyspozycji lekką niedokładność, łatwiej będzie mi upraszczać złożone detale. Staram się nie rysować wszystkich elementów bardzo szczegółowo, raczej interpretuję je, buduję wrażenie, że one są na rysunku, za pomocą kresek układających się w rozpoznawalne kształty.

Detal to również zacieki, pęknięcia, faktury – ich położenie i kształt również zaznaczam w tej fazie.

Przy rysowaniu rzeźby anioła skupiam się przede wszystkim na kształcie sylwetki. Wrażenie trójwymiarowej formy buduję za pomocą łukowatych kresek, które wyglądają jak rzeźbione fałdy materiału. Układam je zgodnie z kierunkami płaszczyzn, na których te fałdy się znajdują.

Przez środki ścian często rysuję linie przez całą ich wysokość po formie, tzn. kształtuję te linie zgodnie z wszystkimi wypukłościami i wklęśnięciami, tak jakbym rysował linię fizycznie na tym budynku; po to żeby lepiej kontrolować głębię poszczególnych elementów i ich relacje względem siebie

Okno gotyckie

Zaznaczam głębokości okien, uwzględniając ich uskokowy profil. Tutaj też bardzo pomocne jest narysowanie najpierw linii środkowej po formie.

Na koniec fazy linearnej zaznaczam jeszcze granice cieni rzuconych i własnych. Żeby to zrobić, muszę najpierw podjąć decyzję, z której strony świeci światło i pod jakim mniej więcej kątem. Biorę pod uwagę każdy wystający element, zastanawiam się czy ten element rzuci cień, a jeśli tak, to jak duży i o jakim kształcie.

pl_PLPolish